Knepiga farbror doktor

Idag var jag och Freja på hennes första läkarbesök. Kan inte sluta fascineras över läkare. Vad är det med läkare och knepigt bemötande? Under mina tre år på sjukgymnastutbildningen pratade vi ständigt om patientbemötande, att respektera patienten, att förklara så att patienten förstår etc. Undrar hur läkarutbildningen är upplagd? Jag lyckas allt för ofta träffa läkare som inte presenterar sig, inte berättar vad som ska göras och det värsta av allt - inte berättar vilket resultat undersökningen gav. Jag blir också så himla irriterad på mig själv. Varför ifrågasätter jag inte beteendet? Varför står jag bara där helt tyst och är orolig? Fan!
 
Freja har inte gått upp så mycket i vikt. Väger nu 3490g. Då ville läkaren att jag skulle amma henne oftare. Då höll jag på att börja gråta (amningsnerver!). Amma oftare! Herregud, jag gör ju inget annat än ammar. Jag kommer ju inte ut ur huset för att jag ammar så himla ofta. Jag tycker att jag lyssnar på Frejas signaler. Alltid när hon skriker så får hon amma, även om jag vet att hon nyss åt. Kanske är det såhär det ska vara... Nu sitter jag här med en himla oro över att hon kanske inte får i sig tillräckligt med mat även om jag ammar henne jämt.
 
Skulle det inte vara en lycka att få barn? Varför denna ständiga oro?
 
 
Mitt lilla hjärta
 
 

Kommentarer
Postat av: josefin


Det är helt ok med oro, och normalt, vi är ju nybörjare på det här och bryr oss ju om den allra viktigaste personen som finns :) och gud vad fin hon är!! Längtar efter att få se henne!

Dricker du ordentligt och har ordentlig mjölkproduktion? Har de föreslagit pump så du vet hur stor mängd du får ut och hon i sig? Kanske till och med lite ersättning? Jag mådde bara så sjukt dåligt av det där med bröstmjölk och pump och gumman blev dessutom nöjdare längre på ersättning och jag blev lyckligare och med det en mamma med mer energi och glädje. Så jag är ju inte bäst person att råda när det kommer till amning eftersom min gumma bara fick bröstmjölk i 6 dagar. Men bröstmjölk är ju bäst säger dem.. och de säger ju att man får "hålla ut" med amningen ett tag innan det ska fungera. Är skruttan din nöjd och så får hon ju i sig tillräckligt antar jag? Du är en fantastisk mamma och den absolut bästa Freja kan ha, glöm inte det.

Svar: Dina ord värmer så mycket Josefin! Vi får hålla ut i två veckor till sedan ser vi vart kurvan är påväg. Ingen åtgärd än så länge - förutom amning då!
Therese

2013-10-16 @ 19:14:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0