Polio, vaccin och kolonister

Pluggfredag är det som pågår!

Just nu skriver jag om Polio. Väldigt intressant. För första gången förstår jag varför mamma sa: "har du polio i näven" varje gång jag tappade någonting. Så kan det vara.. Men som tur är jag vaccinerad så jag lär ju inte ha polio utan bara lite dåliga gripreflexer... eller?

På tal om polio, det finns enbart kvar i vissa länder, bland annat Afghanistan och Pakistan där det har varit svårt att få ut vaccin till befolkningen på grund av USA:s "krig mot terrorn" som det så vackert heter. Så man skulle kunna säga att USA hindrar WHO:s mål att utrota polion - vilket skulle ha varit infriat år 2000.

Berättade detta för Mickis, min vapendragare och politiska jämbörig till syster.
Då drog hon parallellen till britterna som koloniserade Nordirland.
Då ställde jag frågan: Varför föds det flest barn med ryggmärgsbråck i Wales?
Mickis: För att de blev slagna med käppar av kolonisterna.

(och jag vet också att Wales inte ligger i Nordirland, men befolkningen kanske flydde till Wales?!)

Genast blev studierna mycket roligare när man får blanda in lite hetsiga politiska åsikter utan någon som helst vedertagen evidens...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0