Nu måste jag klargöra detta

(varning för ett långt inlägg som kanske inte alls intresserar dig det minsta, men som jag känner att jag måste skriva)

Jävlar vad underbart det var att mosa benen idag.
Droppset i benspark och bencurl - och simsalabim så har benen förvandlats till spagetti.
Höll fruktansvärt hårt i räcket för att inte ramla ned för trappen i gymmet.

Idag hade man kunnat tänka sig att jag skulle ha kunnat ramla dit igen.
Om det hade varit för ca en och en halv månad sedan hade jag nog gråtit nu, känt mig förtvivlad och helt förstörd som människa. Hoppet om någon framtid skulle varit så långt borta som man någonsin kan tänka sig..
MEN - inte nu.
Istället blev min reaktion glädje, ja ren och skär lycka!
Jag såg lyckan i dina ögon och det värmde så oerhört. Och det var inget "kom-igen-tänk-positivt-Therese", det var äkta. Jag kände verkligen äkta glädje. Att känna denna glädje som jag gjorde idag över någon annan människa - nej jag har inte gjort det många gånger i mitt liv.

Ska väl kanske klargöra vissa saker.
Hösten kantades av ångest, sjukligt svår hypokondri, tankar om döden, ältande och grubblerier.
Jag tror faktiskt att det är svårt att inse hur långt ner jag faktiskt var...
Jag insåg tillslut att jag inte skulle klara mig ur mitt tillstånd denna gång. tack vare min underbara familj och mina oerhört omtänksamma vänner så sökte jag för första gången i mitt liv självmant professionell hjälp.
Vad hände?
Jag fick låna en bok!
herregud, hur ska en bok kunna hjälpa mig i detta tillstånd, var min första och tredje tanke.
MEN - den boken blev starten på ett helt nytt liv.
Jag har sammanlagt läst den fem gånger under en månads tid. Och helt plötsligt kan jag tänka som en fungerande människa. Jag klarar helt plötsligt av saker som jag tidigare i livet hade accepterat att jag alltid skulle reagera negativt på.
den där boken botade fasiken mig!

Imorgon ska jag lämna tillbaka den. Egentligen borde den som jag fick boken av få ett fång med rosor.
Det minsta jag kan göra är att rekommendera att alla som känner att ältande, ångest, hypokondri eller grubblerier stör livssituationen, läser denna bok.
Boken heter "sluta älta och grubbla - lättare gjort med kognitiv beteendeterapi", skriven av Olle Wadström.
Tveka inte - den hjälpte mig enormt mycket trots att jag var skeptisk.
Du har ingenting att förlora - enbart saker att vinna


Kommentarer
Postat av: mamma

Blir så glad när jag läser dessa rader, finns här för dig. Vi syns till helgen. Kramar

2010-02-02 @ 11:30:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0